Aby poznać konkretną technikę, wybierz jej nazwę z menu (TECHNIKI PRACY).
Pamiętaj, że konserwacja to nie to samo co renowacja.*
Technika pracy w konserwacji antykorozyjnej pojazdów
Technika pracy w konserwacji antykorozyjnej pojazdów to zbiór sprawdzonych metod, narzędzi oraz zasad, które pozwalają skutecznie chronić metalowe elementy samochodu przed rdzą lub zatrzymywać postęp korozji. Odpowiednie podejście do zabezpieczenia antykorozyjnego nie tylko wydłuża żywotność pojazdu, ale także zmniejsza koszty jego eksploatacji, ograniczając konieczność napraw blacharskich i mechanicznych.
Kluczowe etapy techniki pracy w konserwacji antykorozyjnej:
- Przygotowanie pojazdu – przed rozpoczęciem aplikacji środka antykorozyjnego należy oczyścić podwozie i profile zamknięte specjalistycznymi narzędziami. Jeśli pojazd jest mocno zabrudzony, stosuje się mycie profesjonalnymi środkami usuwającymi błoto, sól drogową i luźne fragmenty rdzy. Jeśli podwozie pokryte jest jedynie kurzem, mycie jest pomijane, aby nie wprowadzać niepotrzebnie wody w trudno dostępne miejsca. Środek konserwujący poradzi sobie z drobnymi zabrudzeniami. Uwaga, nie nakładamy środka na błoto! Nakładanie środka na delikatnie zabrudzone powierzchnie jest powszechnie stosowana praktyką w takich krajach jak US, Kanada czy Norwegia. W żaden sposób nie wpływa to na jego właściwości.
- Osuszanie – jeżeli konieczne było mycie, następnym krokiem jest osuszenie powierzchni za pomocą sprężonego powietrza oraz specjalnych dmuchaw. Jest to istotne, ponieważ wilgoć sprzyja korozji. Należy jednak pamiętać, że profesjonalne środki antykorozyjne, oparte na olejach mineralnych, posiadają właściwości wypierające wodę, dzięki czemu mogą być aplikowane na lekko wilgotne a nawet mokre powierzchnie.
- Aplikacja środka antykorozyjnego – technika nakładania preparatu ma kluczowe znaczenie dla skuteczności ochrony. Używa się specjalistycznych pistoletów ciśnieniowych oraz wyspecjalizowanych, bardzo drogich pomp, które pozwalają dotrzeć do trudno dostępnych miejsc, takich jak progi, błotniki, kielichy amortyzatorów, zgrzewy, spawy i zakamarki podwozia. Profesjonalne środki konserwujące, posiadają zdolność penetracji, dzięki czemu docierają do zdrowej warstwy metalu i „odcinają” ją od skorodowanych elementów, spowalniając a nawet zatrzymując rozwój rdzy.
- Dodatkowa ochrona profili zamkniętych – niektóre miejsca, takie jak drzwi, progi czy klapa bagażnika, wymagają dodatkowego dostępu. W razie potrzeby, za zgodą klienta, technicy wykonują niewielkie otwory technologiczne, przez które wprowadza się środek zabezpieczający, a następnie zaślepia je gumowymi korkami, które nie wpływają na estetykę pojazdu.
- Kontrola jakości i finalne oczyszczenie – po zakończonym procesie zabezpieczania pojazd jest sprawdzany pod kątem równomierności aplikacji przez doświadczonego technika. Następnie usuwane są ewentualne nadmiary preparatu z szyb i lakierowanych powierzchni. Pozostały nadmiar preparatu, który pojawi się z czasem, klient usuwa we własnym zakresie.
Cechy dobrej techniki pracy w konserwacji antykorozyjnej:
- Dokładność – staranne pokrycie wszystkich newralgicznych miejsc, w tym trudno dostępnych zakamarków.
- Odpowiednie narzędzia – stosowanie właściwych pistoletów, pomp ciśnieniowych i środków penetrujących.
- Profesjonalne podejście – wykonywanie zabiegu zgodnie z zaleceniami producenta środka antykorozyjnego.
- Bezpieczeństwo pojazdu – stosowanie preparatów, które nie uszkadzają instalacji elektrycznych ani elementów gumowych i plastikowych.
- Regularność konserwacji – powtarzanie zabezpieczenia zgodnie z zaleceniami producenta w celu utrzymania optymalnej ochrony.
- Skuteczna ochrona antykorozyjna wymaga nie tylko precyzji, ale także umiejętnego łączenia różnych metod i środków konserwujących. W zależności od stopnia oraz rodzaju korozji, kluczowe jest zastosowanie odpowiednio dobranych technologii, które wspólnie zapewnią maksymalną trwałość i skuteczność zabezpieczenia.
Profesjonalna technika pracy w konserwacji antykorozyjnej to gwarancja skutecznej ochrony pojazdu przed rdzą, co przekłada się na dłuższą żywotność, mniejsze koszty napraw i wyższą wartość odsprzedaży auta.
* Konserwacja a renowacja – kluczowe różnice
Choć oba pojęcia dotyczą ochrony i poprawy stanu pojazdu, konserwacja i renowacja różnią się zakresem działań oraz celem, jakiemu służą.
Konserwacja – zapobieganie i ochrona
Konserwacja to regularne działania mające na celu zabezpieczenie pojazdu przed uszkodzeniami, zużyciem i korozją. Jest to proces profilaktyczny, który zapobiega pogorszeniu się stanu auta i wydłuża jego żywotność. Konserwacja jest działaniem zapobiegawczym – stosujemy ją, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń i nie dopuścić do konieczności renowacji.
Renowacja – naprawa i przywracanie stanu
Renowacja to proces przywracania pojazdu do lepszego stanu technicznego i wizualnego po długotrwałym użytkowaniu lub zniszczeniu. W przeciwieństwie do konserwacji, renowacja ma na celu naprawę szkód, które już powstały. Renowacja jest konieczna, gdy pojazd nie był odpowiednio konserwowany lub był użytkowany w trudnych warunkach przez długi czas.
Podsumowanie
Konserwacja = profilaktyka, ochrona, utrzymanie pojazdu w możliwie niepogarszającym się stanie
Renowacja = naprawa, odbudowa, przywracanie pierwotnego wyglądu i funkcji elementów skorodowanych
Regularna konserwacja pozwala uniknąć kosztownej renowacji, dlatego warto dbać o pojazd na bieżąco, stosując odpowiednie środki ochronne, takie jak konserwacja antykorozyjna.